Oudertrajecten leesvaardigheid
Samen helpen we het leesplezier én de leesvaardigheid van jouw kind omhoog!
Ik heb de een 1 op 1 sessie met De graszanger / Eveline over lezen en leesplezier als ontzettend waardevol ervaren. Eveline luistert en tuned in op je kind. Ze stelt de juiste vragen en geeft tips waar je zelf niet zomaar aan denkt. Zo vond ik de tip om het luisteren naar een luisterboek te combineren met het tegelijkertijd meelezen echt een gouden tip.
Euphro Blaauw
Het gaat niet lekker met het leren lezen van je kind. Je kind ervaart lezen als een verplichting. De leerkracht heeft aangegeven dat het leesniveau achterblijft. Zelf merk je ook dat het niet bepaald vlot gaat. Eigenlijk maak je je zorgen. Wat als je kind het niet leert? Of wat als het veel langer duurt dan bij de rest van de klas? Als je voorstelt om samen te oefenen, schiet je kind in de weerstand. Daar heeft hij of zij nou eens helemaal geen zin in! Zou er remedial teaching of een dyslexie-onderzoek nodig zijn? Liever wil je weten wat je zélf kunt doen om je kind te helpen. Maar waar moet je beginnen? Bovendien wil je je kind niet belasten met dagelijks huiswerk en extra druk.
Hoe zou het zijn als je kind (opnieuw?) ervaart hoe het is om gewoon van verhalen te genieten? Wat als je de spanning eraf kunt halen én de leesvaardigheid van je kind kunt vergroten? Wat als je wist hoe je thuis, vandaag al, aan de slag kunt gaan met effectieve manieren om het lezen van je kind te ondersteunen? En hoe zou het zijn als je erop kunt vertrouwen dat jouw kind uitgroeit tot een vaardige en zelfstandige lezer? Die met zelfvertrouwen én plezier in een boek duikt?

De positieve leesspiraal
Leesbegeleiding richt zich vaak op het kind en het doen van losse oefeningen waarmee je werkt aan de subvaardigheden die horen bij het lezen. Deze oefeningen leiden wetenschappelijk gezien tot een betere leesvaardigheid, maar vaak ten koste van iets essentieels: leesplezier. En dat terwijl leesplezier misschien wel de belangrijkste voorspellende factor is voor leessucces. Dit noemen we de positieve leesspiraal. Een kind dat plezier in lezen beleeft, gaat het vaker doen en wordt vanzelf een betere lezer. De betere lezer ervaart wat lezen met gemak is en heeft meer plezier in lezen.
Helaas geldt het omgekeerde ook. Wie geen plezier in lezen beleeft, of zelfs spanning rondom het lezen ervaart, leest niet of nauwelijks uit zichzelf. Wie minder vaak leest, wordt (relatief gezien) een steeds minder vaardige lezer. Minder vaardige lezers kost het lezen zelf veel inspanning. Zo ontstaat er juist steeds minder plezier in het lezen en meer spanning, weerstand of vermijdend gedrag.
Reguliere begeleiding
Het gebeurt regelmatig dat kinderen die minder leesvaardig zijn aan het werk gezet worden met platte oefeningen, soms zelfs buiten de klas. Ook krijgen de kinderen extra instructie (en dat is maar goed ook.) Maar: ondertussen "mogen" de meer vaardige lezers werken met rijk materiaal: lezen in het eigen leesboek. En hoewel de geïsoleerde oefeningen wetenschappelijk van nut zijn, is het rijke materiaal dat nog veel meer! Zo komt de groep die het het hardst nodig heeft, in de praktijk het minst in aanraking met het meest motiverende én effectieve leesonderwijs: echte boeken lezen. Het resultaat is een rondje in de negatieve leesspiraal: minder motivatie en daardoor minder oefening, met als gevolg steeds meer achterstand in de leesvaardigheid.
Focus op jou als ouder
Anders dan de meeste begeleiding bij leesproblemen, richt ik me op jullie als ouders. Ik zou natuurlijk direct met je kind kunnen werken aan het lezen om zo de leesvaardigheid te verbeteren, maar op termijn is dat een kosten- en tijdsintensieve onderneming. Liever geef ik jullie de middelen waarmee jullie het zelf kunnen, waardoor mijn hulp op uiteindelijk overbodig wordt. Daarnaast geloof ik in een holistische aanpak. Daarom kijken we niet alleen naar het lezen van je kind maar naar jullie gezin als geheel. Hoe is de leescultuur bij jullie thuis? En welke routines zijn inpasbaar is in jullie dagelijks leven?
Het is mogelijk dat ik jouw kind zelf niet fysiek ontmoet, zelfs dat je kind niet eens (direct) weet dat we samen aan het lezen werken. Maar natuurlijk gaat je kind wel degelijk een verschil merken! Het plezier in lezen gaat omhoog, je kind wordt vaardiger in lezen én krijgt meer zelfvertrouwen.

Maar ik wil geen lesgeven aan mijn eigen kind…
Dat begrijp ik goed. Als ouder wil je de veilige omgeving zijn waar je kind tot rust komt. Het goede nieuws: lezen is een self-teaching mechanism. Als jullie regelmatig samen lezen, is dat al een nuttige leesles waardoor het niveau omhoog gaat. Ook al voelt het helemaal niet als ‘les’. Ik geef je daarnaast wel wat tools mee voor hoe je omgaat met de fouten die je kind volop mag maken tijdens het lezen en hoe je op een simpele manier waar nodig een korte uitleg kan geven.
Hoe ik jou en je kind kan helpen
We bespreken jullie situatie en hulpvragen en ik help mee met het opbouwen van effectieve en motiverende routines rondom het lezen, waardoor je het leesniveau van je kind op een milde en laagdrempelige manier een enorme boost geeft. De gesprekken zijn online, je hebt dus geen reistijd.
Wegwijzer leesniveaus
Je kind leest op niveau ‘eind groep 4’? Kan ik dan al A-boeken geven van de bibliotheek? En wat betekent AVI-M6?
Binnenkort maak ik een spreadsheet om je inzicht te geven in wat deze soms wat cryptische niveau-aanduidingen betekenen. Zo weet je beter wat je van je kind mag verwachten en welke boeken je kunt kiezen om het zelf lezen te oefenen.
Wil je de spreadsheet gratis ontvangen? Stuur me en bericht en dan stuur ik hem je op als hij af is!
Serie van vier
Één-op-één-sessies met :
- 4 online sessies van 45 minuten, om de 14 dagen.
Het resultaat:
- We zijn samen tot een aanpak gekomen die inpasbaar is in jullie gezin.
- Je kind ervaart plezier in luisteren naar verhalen uit boeken.
- De leesvaardigheid van je kind neemt toe.
- Je kind doet herhaaldelijk succeservaringen op met zelf lezen.
- Je hebt inzicht in verschillende methoden die jullie kunnen gebruiken om thuis te oefenen.
- Jullie hebben een vaste leesroutine ontwikkeld waarmee jullie zelf verder op weg kunnen.
Intensief traject
Eén-op-één gezinstraject van 4 maanden met:
- 8 online sessies van 60 minuten
- tussendoor appcontact voor je vragen, frustraties en hoera-momentjes.
Het resultaat: je krijgt alles van de 4 één-op-één sessies, plus:
- De leesvaardigheid van je kind is merkbaar vooruitgegaan.
- Je weet hoe je samen met je kind de leukste boeken kiest om samen én zelf in te lezen.
- Je weet hoe je je kind tijdens het lezen feedback of een korte uitleg geeft zonder dat het samen lezen verandert in huiswerk.
- De leescultuur van jullie gezin heeft als geheel een boost gekregen. Je ervaart zelf ook ineens weer de rust en het plezier van in boeken lezen.
Gratis
€ 360,- excl btw
€ 840,- excl btw
Goed om te weten
- Een achterstand in leesvaardigheid kan een behoorlijke impact hebben op het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van je kind. Bovendien kan je kind met een gebrekkige leesvaardigheid niet goed meekomen op school, ook niet met andere vakken. Zelfs rekenen vraagt in de hogere groepen om een goede leesvaardigheid. En kinderen (en volwassenen) die nooit in boeken lezen zijn helaas in algemene zin minder gezond, gelukkig, ontspannen en empathisch.
- Traditionele dyslexiebehandeling wordt alleen vergoed als er ook daadwerkelijk dyslexie wordt aangetoond bij je kind (dit is wetenschappelijk gezien bij ongeveer 4% van de kinderen het geval). Wordt er geen dyslexie aangetoond? Dan zijn de kosten voor onderzoek en behandeling voor jullie zelf. Bij remedial teaching zijn de kosten per sessie doorgaans lager, maar ook deze behandeling richt zich op één-op-één begeleiding aan je kind. Door zelf gericht met het lezen aan de slag te gaan kun je voorkomen dat je deze investeringen hoeft te maken.
Extra optie voor regio Vught/’s-Hertogenbosch:
- twee thuisbezoeken van elk 60 minuten
Hier maken we samen een begin om jullie kinderboekenaanbod om te zetten tot één met het “kinderboekenwinkelgevoel” . Ook kijken we op maat naar hoe we het lezen van je kind nog extra kunnen ondersteunen.
€ 280,- excl btw
Over Eveline
- Ik was al taalnerd en boekenliefhebber. Inmiddels ben ik me er goed van bewust welke gewoontes en routines tot dat leesplezier geleid hebben.
- Ooit ben ik begonnen als logopedist met een minor Dyslexie aan de Hogeschool Utrecht.
- Ik volgde de master Taalwetenschap aan de VU Amsterdam, met als specialisatie Taalleerstoornissen (cum laude).
- Ik was één van de ontwikkelaars van de IEP doorstroomtoets en het IEP leerlingvolgsysteem, waar ik een tijdlang projectleider was van de taal- en leestoetsen.
- Ik werk als conceptauteur mee aan een landelijke lesmethode voor het leren lezen (Lijn 3, Malmberg). Dit betekent dat ik (mede-)verantwoordelijk ben voor alle inhoudelijke keuzes in de leerlijn Technisch Lezen.
- Ik ben mama van twee jonge kindjes en getrouwd met Cedric. We wonen sinds 2024 aan de bosrand in Vught.
- Ik heb veel zin om samen met jou je kind te helpen aan meer leesplezier!